1. Determine the type of connection in the noun phrases (numbers) 1. To place hopes 2. To silently agree 3. Oil paint 4. To

1. Determine the type of connection in the noun phrases (numbers) 1. To place hopes 2. To silently agree 3. Oil paint 4. To make calculations 5. To calculate precisely 6. To come to burn bridges 8. To bring to life 9. To play a draw 10. To work side by side 11. Covering the ground 12. To accuse of ignorance 13. To act uncompromisingly 14. Unprincipled behavior 15. A little better 16. Half-face eyes 17. Election campaign 18. To be powerless from exhaustion 19. Burnt grass 20. Pancakes with butter. A) Agreement — B) Management — C) Adjacency 2. Phonetics. Indicate the words in which there are more sounds than letters. a) мысль (thought) b) сажают (they plant) c) борьба (struggle) g) юбилей (anniversary) 2A. Indicate the words in which there are more letters than sounds. a) безлюдье (desert) b) площадь (square) c) судьба (fate) g) крыша (roof) 2B. Indicate the correct phonetic transcription of the word «лягте» (lie down). a) [l’y’ak’te] b) [l’agt’e] c) [l’akt’e] g) [l’aht’e] 2C. Indicate the words in which the spelling of consonants does not match their pronunciation. a) здесь (here) b) пустячный (trivial) c) вдруг (suddenly) g) Лексика (vocabulary): indicate proverbs that contain antonyms. a) Любишь кататься, люби и саночки возить. (If you like to ride, like to carry sleds.) b) Любишь брать, люби и отдавать. (If you like to take, like to give.) c) Много прочёл, да мало учёл. (Read a lot, but learned little.) g) Лошадка упряма, да везёт прямо. (The horse is stubborn, but it goes straight.) 3A. Indicate the idiomatic expressions. a) Держать в руках палку. (To hold a stick in one’s hands.) b) Держать себя в руках. (To keep oneself under control.) c) Делать из мухи слона. (To make a mountain out of a molehill.) g) Делать из бумаги цветы. (To make flowers out of paper.) 4. Morphemics: indicate the words formed with prefixes. a) разбежаться (to scatter) b) забавлять (to entertain) c) небезопасный (unsafe) g) презабавный (very amusing) 4A. How are the words «городишко» (small town), «грузчик» (loader), «беленький» (white) formed? a) by composition b) by prefixation c) by prefix-suffixation g) by suffixation 4B. Which of the given words is related to the word «нос» (nose)? a) носильщик (porter) b) поднос (tray) c) переносица (bridge of the nose) g) подношение (offering) 5. Syntax and punctuation. Indicate the sentences in which commas are used to separate parts of a complex sentence. a) Пахло разнотравьем, и было душно. (It smelled of different grasses, and it was stuffy.) b) Я пошёл, как мне показалось, прямо к морю. (I went, as it seemed to me, straight to the sea.) c) И грустно мне, что аистов всё реже встречаю у околиц деревень. (And I’m sad that I meet storks less and less in the outskirts of villages.) g) Эх, дорога моя фронтовая, далеко ты меня завела. (Oh, my front-line road, you have taken me far.) 5A. Indicate in which variant the colon is used in an asyndetic compound sentence. a) Скамейка была очень низкой: ушла в землю, а может быть, земля поднялась. (The bench was very low: it sank into the ground, or maybe the ground rose.) b) Безмолвие царствовало всюду: в поле, в роще, над рекой. (Silence reigned everywhere: in the field, in the grove, above the river.) c) Он почувствовал, что результат получился желаемый: он тр
Тема: Определение типа связи в существительных-фразах

Разъяснение: В данной задаче необходимо определить тип связи в предложенных существительных-фразах. Есть три типа связи: совместное действие (A — Agreement), управление (B — Management) и соседство (C — Adjacency).

1. Надеяться — надеяться: Совместное действие (A — Agreement)
2. Безмолвно соглашаться: Управление (B — Management)
3. Масляная краска: Соседство (C — Adjacency)
4. Производить расчеты: Управление (B — Management)
5. Точно считать: Совместное действие (A — Agreement)
6. Дойти до сжигания мостов: Управление (B — Management)
7. Оживить: Управление (B — Management)
8. Сыграть вничью: Совместное действие (A — Agreement)
9. Работать вместе рядом: Управление (B — Management)
10. Покрывать землю: Соседство (C — Adjacency)
11. Обвинять в незнании: Управление (B — Management)
12. Действовать безкомпромиссно: Совместное действие (A — Agreement)
13. Безпринципное поведение: Соседство (C — Adjacency)
14. Немного лучше: Соседство (C — Adjacency)
15. Одноглазое лицо: Соседство (C — Adjacency)
16. Избирательная кампания: Соседство (C — Adjacency)
17. Быть бессильным от изнеможения: Управление (B — Management)
18. Сожженная трава: Соседство (C — Adjacency)
19. Блины с маслом: Соседство (C — Adjacency)

Пример использования: Определите тип связи в следующих фразах: «Надеяться на лучшее», «Работать усердно», «Летящая птица», «Приготовить обед».

Совет: Обратите внимание на смысловую связь между словами в существительных-фразах. Совместное действие означает, что два действия выполняются вместе. Управление означает, что одно действие направляет или контролирует другое. Соседство означает, что слова находятся рядом друг с другом, но не образуют единого действия.

Упражнение: Определите тип связи в следующих существительных-фразах:
1. Петь громко
2. Бежать быстро
3. Улыбаться доброжелательно
4. Прошептать тихо
5. Писать чисто

Твой друг не знает ответ? Расскажи!