1. Identify indirect signs of edible plants: a) Bright fruit color; b) Bird droppings on branches; c) Bark gnawed by

1. Identify indirect signs of edible plants:
a) Bright fruit color;
b) Bird droppings on branches;
c) Bark gnawed by animals;
d) Low plant height;
e) Fruits pecked by birds;
f) Dried-up plant;
g) Many seeds at the base of the tree;
h) Plant fruits found in nests;
i) Milky sap released by the plant;
j) Plant with an unpleasant odor.

2. What signs can be used to determine the cardinal directions?
a) The tilt of a tree;
b) Snowmelt on the slopes of a ravine;
c) The sloping side of an anthill;
d) Moss on a tree;
e) Branches on trees;
f) Annual rings on tree stumps;
g) The flow of a river;
h) The direction of animal tracks;
i) The direction of the wind.

3. Select survival stressors:
a) Physical pain;
b) Injury;
c) Frostbite;
d) Snakebite;
e) Food poisoning;
f) Cold;
g) Overexertion;
h) Loneliness;
i) Hunger;
j) Infection.

4. To enhance human survival in an extreme situation, it is necessary to:
a) Increase the level of specialist training;
b) Complete high school;
c) Improve the performance of equipment and gear;
d) Enhance mental and physical endurance;
e) Know how to swim;
f) Learn proper behavior in extreme situations;
g) Be disciplined;
h) Know how to use a gas mask.

5. What is an extreme situation?
a) A situation where finding a way out of a difficult situation is necessary;
b) A situation in which a person experiences joy and happiness;
c) A situation that poses a threat to a person’s life, health, and property.

6. From the list below, select reasons for forced autonomous existence in natural conditions:
a) Loss of some food supplies;
b) Failure to register a tourist group before setting out on a route;
c) Getting lost in the wilderness during a hike;
d) Losing a compass;
e) Vehicle accident in a natural environment;
f) Large forest fire;
g) Lack of communication tools.

7. When preparing for a hike, it is necessary to choose appropriate clothing. What should it be like?
a) Loose-fitting and in multiple layers;
b) Made of synthetic materials;
c) Solid-colored or camouflaged;
d) Clean and dry.

8. How to properly start a campfire? Provide the sequence of actions:
a) Place kindling on the ground;
b) Place branches on the kindling;
c) Ignite the campfire with two or three matches;
d) Prepare kindling and firewood;
e) Place logs and firewood on top of branches;
f) Adhere to fire safety rules.

9. Which plants can be used to brew tea?
a) Fireweed;
b) Wolfberries;
c) Elderberry;
d) Wormwood.

10. Identify the most effective water purification method among the options provided.
a) Filtering through a sand and cloth filter;
b) Filtering through a sand, cotton, and cloth filter;
c) Boiling the water;
d) Adding potassium permanganate to the water.

11. Provide the correct answer. In the case of a venomous snakebite, what should you do?
a) Suction the venom from the wound;
b) Apply a tourniquet;
c) Drink more water and tea;
d) Seek medical attention;
e) Restrict movement;
f) Incise the wound;
g) Cauterize the wound;
h) Consume alcohol;
i) Cover the wound with dirt.

Тема: Определение съедобных растений по косвенным признакам

Инструкция: Есть несколько косвенных признаков, которые помогают определить, является ли растение съедобным:

a) Яркий цвет плодов — многие съедобные растения имеют яркую окраску плодов, чтобы привлечь животных и птиц для распространения семян через фекалии.

b) Наличие птичьих пометов на ветвях — наличие птичьих пометов на ветвях может указывать на то, что птицы питались плодами растения, следовательно, оно может быть съедобным.

c) Грызеная кора животными — если кора растения повреждена и имеет следы от грызения животных, это может указывать на то, что растение является пищевым и представляет интерес для животных.

d) Низкий рост растения — некоторые съедобные растения имеют низкорослую природу, что делает их более доступными для сбора и употребления в пищу.

e) Плоды, покусанные птицами — следы от кусания птиц на плодах могут свидетельствовать о том, что растение может быть безопасным для употребления птицами и, возможно, для людей.

f) Засохшее растение — высохшее или отмершее растение может свидетельствовать о том, что его плоды уже созрели и могут быть съедены.

g) Много семян у основания дерева — наличие большого количества семян, собранных у основания дерева, может указывать на присутствие съедобных плодов на этом дереве.

h) Плоды растений, найденные в гнездах — если плоды найдены в птичьих гнездах, это может свидетельствовать о том, что птицы используют их в качестве пищи и, возможно, они съедобны для людей.

i) Выделение молочной смолы растением — некоторые растения выделяют молочную смолу, которая может быть признаком съедобности.

j) Неприятный запах растения — некоторые съедобные растения имеют неприятный запах, который может отпугивать хищников и указывать на их съедобность.

Пример использования: Обратив внимание на яркий цвет плодов, наличие птичьих пометов на ветвях и на грызеную кору, можно сделать вывод, что данное растение, скорее всего, является съедобным.

Твой друг не знает ответ? Расскажи!