Sure, here are the paraphrased questions: А1. Identify the sentences in which the highlighted words are significant

Sure, here are the paraphrased questions:

А1. Identify the sentences in which the highlighted words are significant parts of speech:
1) For half an hour, I enjoyed the music that seemed to flow directly from the cellist’s heart.
2) A person can claim only as much joy and happiness as they give to others.
3) Once, I had to travel by sea on a huge, snow-white steamship.
4) If you want to be happy yourself, give happiness to others.

А2. Specify in which rows all nouns are animate:
1) Pawn, fox, deceased;
2) Maple, dog, microbe;
3) People, sister, youth;
4) Mermaid, Pinocchio, queen.

А3. Indicate in which rows all nouns are of masculine gender:
1) Doctor, piano, dwelling;
2) Toddler, cockatoo, almond;
3) Callus, tulle, calendar;
4) Ministry of Foreign Affairs, young man, pony.

А4. Point out in which rows all nouns have only a plural form:
1) Games, dances, trousers;
2) Flowers, rakes, rains;
3) Blinds, tongs, bleaches;
4) Shoes, bran, friends.

А5. Identify in which rows all nouns belong to the second declension:
1) Speech, joy, daughter;
2) Song, can, crybaby;
3) Window, child, coffee;
4) House, inspiration, light.

А6. Specify the numbers of word combinations in which nouns are used in the genitive case:
1) Shoot the bear;
2) Live without sadness;
3) Play with fire;
4) Write in the notebook.

А7. Indicate which grammatical features of the highlighted noun in the given sentence are named incorrectly:
In one of the pavilions of the zoo, I saw a chameleon for the first time. (V. Veresaev)
1) Common;
2) Animate;
3) 2nd declension;
4) In the genitive case.

А8. Specify the numbers of sentences in which errors in the spelling and use of nouns are made:
1) Before going through the border control of passengers, prepare passports.
2) Ahead of the column walked the commander with the flag in his hands.
3) I have no doubt that I am on the right path.
4) In the store, we bought a kilogram of bananas and two kilograms of apples.

А9. Specify the numbers of words where the letter е is written in the blank space:
1) Remember the task…
2) Write to Natal…
3) Serve in the army…
4) Relax on the coast…

А10. Specify the numbers of words where the letter и is written in the blank space:
1) Evident…
2) Storyteller…
3) Mattress…
4) Oak sapling…

А11. Specify the numbers of words where the letter а is written in the blank space:
1) Cliff…
2) High heels…
3) Nightingale…
4) Pile…

А12. Specify the numbers of words where the letter нн is written in the blank space:
1) Wisdom…
2) Peat bog…
3) Guesthouse…
4) Tribe…

А13. Specify the numbers of words that are written with hyphens:
1) Half-read book;
2) Cafe-confectionery;
3) Auto-motorcycle races;
4) Beetle-swimmer.

А14. Specify the numbers of words in which spelling errors are made:
1) Stop in the foothills;
2) Courtesan;
3) Sparrow;
4) Heat exchange.

А15. Indicate in which sentences the syntactic function of the highlighted nouns is determined incorrectly:
1) The courageous heart (subject) breaks all hardships.
2) Envy is a detestable vice (predicate), which primarily poisons those who envy.
3) In the garden (circumstance), fruit trees grew.
4) I love precisely the novel (object) as a form of self-expression.

А1: Выделенные слова важные части речи:

1) Через полчаса я наслаждался музыкой, которая, казалось, прямо текла из сердца виоланчели.
2) Человек может претендовать только на столько радости и счастья, сколько он дарит другим.
3) Однажды мне пришлось отправиться в путешествие по морю на огромном, снежно-белом пароходе.
4) Если вы хотите быть счастливыми сами, дарите счастье другим.

А2: Укажите в каких строках все существительные оживленные:

1) Пешка, лиса, покойник;
2) Клён, собака, микроб;
3) Люди, сестра, молодость;
4) Русалка, Пиноккио.

Описание:
1) Во втором предложении выделенное слово «через полчаса» указывает на время, когда я наслаждаюсь музыкой.
2) В третьем предложении фраза «по морю» указывает на средство перемещения.
3) В четвертом предложении фраза «сами» указывает, что для счастья нужно давать счастье другим.

Совет:
Чтобы определить, является ли существительное оживленным или неоживленным, необходимо обратить внимание на значение существительного и его способность к действию.

Задание:
Определите анимированные существительные в следующих предложениях:
1) Кот, стул, солнце;
2) Книга, учитель, солнечный свет;
3) Шар, ребенок, дождь;
4) Собака, дерево, лист.

Твой друг не знает ответ? Расскажи!